Peter Harken – Megkerülhetetlen név a vitorlázásban

2019. július 26.
Címkék :

A Harken név minden vitorlázó előtt ismert, hiszen az amerikai vállalat az Optimisttől a maxikon át az Amerika Kupa-hajókig minden méretű és fajtájú vitorlásra gyárt felszerelést. Peter Harken, a világhírű vállalat egyik alapítója és tulajdonosa az Aqua Magazinnak adott exkluzív interjút.

Aqua: Hogyan és mikor került először kapcsolatba a vitorlázással?
Peter Harken: A Manila Yacht Clubban kezdtem vitorlázni, kb. 12 éves koromban. Apám családjának a háború előtt volt egy hajózási társasága, ami Hollandia és Dél-Amerikai között működött. Így a hajózás a vérünkben volt!

Aqua: Versenyzett vagy hobbivitorlázó volt? Ma is vitorlázik?
P. H.: Bár Finnben és tavi scow osztályban versenyeztem, az igazi szenvedélyem a jégvitorlázás volt. Manapság inkább a kényelmes vitorlázást választom a feleségemmel, az egyik kezemben gin tonic, a másikban a kormány… Szerencsére sokszor meghívnak a maxijachtregattákra, minden évben reszt veszek a St. Barth-i Bucket versenyen és a Porto Cervó-i Rolex Cupon. A legfenségesebb hajók a J osztályba tartoznak, és szívesen csatlakozom hozzájuk.

Aqua: Hogy kezdődött a cég felfutása? Hány országban van jelen a vállalat?
P. H.: Az egyetem elvégzése után Olaffal megalapítottuk a hajóépítő cégünket 1967-ben, és Vanguardnak neveztük el. Egyetemi vitorlásokkal kezdtünk, majd olimpiai hajókat építettünk, Finnt, Repülőhollandit, 420-ast. A csigákat 1970 körül kezdtük gyártani. Úgy gondoltuk, ha a saját nevükre vesszük a termékeket, az garantálja, hogy mindig a legjobb minőséget készítsük. Így született meg a Harken Yacht Equipment, a mai Harken Inc. Eladtuk a hajógyártó céget a Vanguard névvel együtt 1986-ban, mert a hajógyártás és a felszerelések gyártása túl soknak bizonyult, és egyre nagyobb lett a kereslet a Harken termékekere. A cégnek két gyártó helye van, Wisconsinban és a Comói-tó mellett. Hat másik országban van saját lerakatunk, ahol Harken termékeket forgalmazunk és szervizelünk. Körülbelül 450 alkalmazottunk van.

Aqua: Miért éppen a csörlő lett a fő profil?
P. H.: Az ötlet, hogy kis műanyag golyókat tegyek a csörlőbe, akkor születetett, amikor a főleg pipettákat gyártó doktor Gilson – akinek az egyetem alatt dolgoztam – megkért, hogy tervezzek egy új frakcionáló kollektort, ami körbeforog. Ezt nagyon savas környezetben akarták használni, ezért a rozsdásodás miatt nem jöhettek szóba fémanyagok. Hat milliméteres nejlongolyókkal próbálkoztam, és amikor leestek az asztalról, láttam, hogy milyen magasra pattannak. Felismertem, hogy ez a kisebb súly a jobb gyorsulás miatt van így. Még azon az estén lerajzoltam az első csörlő tervét, másnap pedig összeszereltem a prototípust. A jégvitorlásomnál éreztem, hogy mennyivel gyorsabban és könnyebben reagál, és ez ugyanígy volt a hajónál. A többiek észrevették, hogy mennyivel gyorsabban és könnyebben változtattam a vitorla állását, legfőképpen kis szélben, mert a csigáknak sokkal kisebb volt az ellenállása az akkoriban használtakhoz képest. Finnben nem jutottam ki az olimpiára, de odaadtam a barátaimnak, a Csillaghajóban induló Lowell Northnak (a Northsails alapítója) és a dragonos Buddy Friedrichsnek a kézzel gyártott csörlőimet, és mindketten aranyérmet nyertek az 1968-as mexikói olimpián.

Aqua: Hány típusra gyártanak csörlőt?
P. H.: Az Optimisttől kezdve a megajachtokig gyártunk felszerelést. Van egy külön tervezési és gyártási részlegünk, amely az Amerika Kupán szereplő csapatokkal dolgozik együtt. Ez mindig jó kihívás számunkra, élvezzük a fejlesztést. Természetesen minden csapattal külön tárgyalunk. Több mint húsz éve, amióta mi szereljük fel ezeket a hajókat, még nem volt gond a felszerelésünkkel! Az 1987-es Amerika Kupa volt az első, amikor a Harken titániumcsigákat használta több csapat is. Az új versenyhajtókarokat pedig 1995-ben használták először az Amerika Kupán. Azóta a Harken szereli fel csaknem az összes Amerika Kupa-hajót, és a mi felszereléseink a meghatározók a Volvo Ocean Race-vitorlásain, valamint az olimpiai osztályokban.


Aqua: A hobbihajózas vagy a versenyvitorlázás képviseli a nagyobb rész a cégén belül?
P. H.: A Harken tradicionálisan a versenyvitorlázásban a legerősebb, de a kínálat az évek során kibővült a cruisingra és a hobbihajózásra. Így ma már a cégünk látja el több nagy márka hajóit ezen a területen, mint a Jeanneau vagy a Melges.

Az interjú elkészítéséhez nyújtott segítségéért köszönet Kóczián Ritának.

(Az interjú teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!