Megmenekülhetett volna a Titanic?

2018. december 11.
Címkék :

Az elsüllyedhetetlennek hirdetett óceánjáró pusztulása máig izgatja a közvéleményt, egész sor könyv született róla, az Oscar-díjas filmről és a színdarabokról nem is beszélve, és tucatszám léteznek máig közszájon forgó teóriák arról is, hogy vajon hogyan lehetett volna elkerülni a tragédiát.

A Titanic első útja előtt három hónappal, 1912. január 4-én telihold volt, ami szokatlanul felerősítette az árapályt, és ezzel nagy mennyiségű jéghegy jutott az óceánba, ami ott sodródott a Titanic útvonalán áprilisban is, amikor a tragédia történt. Ráadásul a Titanic útja idején is fokozottan erős volt a dagály: a Hold ugyanis ekkor járt pályájának azon a részén, amikor a legközelebb van a Földhöz, ami fokozza a dagály erősségét, ráadásul a Föld pedig épp pályája Naphoz közeli részén járt, ami ugyancsak erősíti a dagály. Ha tehát a Titanic egy másik időszakban tette volna meg első útját, kisebb eséllyel találkozott volna jégheggyel.


A Titanicot három gőzmeghajtású hajócsavarral szerelték fel, amelyek akkoriban kiemelkedően hatékonynak számítottak. Csakhogy a három hajócsavar közül a középső csak egy irányba tudott forogni, így amikor a kapitány hátramenetbe kapcsolta a Titanicot, hogy elkerülje a jéghegyet, ez a propeller leállt. A másik kettő foroghatott visszafelé, de az nem volt elég, ráadásul az álló hajócsavar tovább nehezítette az óceánjáró irányítását azzal, hogy pont útban volt az oldalkormánynak. Ha a középső hajócsavart olyanra tervezték volna, hogy hátramenetben is forogjon, akkor a Titanic valószínűleg sikeresen el tudta volna kerülni a jéghegyet.


A Titanicot azért is hirdették elsüllyeszthetetlen hajóként, mert vízzáró rekeszekkel szerelték fel: ha ezekből a rekeszekből akár több is megtelik vízzel, a hajó attól még képes a víz felszínén maradni. A hajót úgy tervezték, hogy négy rekesz elöntéséig még biztonsággal a vízen tudjon maradni. Itt szólt közbe a balszerencse: épp eggyel több rekesz sérült, főként azért, mert a hajó a jobb oldalával kapta el a jéghegyet, mivel az első tiszt a jéghegy hírére hátramenetet és balra fordulást parancsolt. Valószínű, hogy ha frontálisan kapja el a jéghegyet, csak az első két, vagy legrosszabb esetben is csak az első négy rekesz telt volna meg, és így a hajó nem süllyed el – írta a 24.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!