Elektromos átállás az Adrián
A szén-dioxid-kibocsátás visszaszorítása érdekében Horvátországban megkezdték a világ egyik első zéró emissziós óceánjárójának építését.
Szeptember közepén mutatták be a nagyközönségnek a vízi elektromobilitás első tömegközlekedési eszközét a svájci Luganóban. A tó egyik menetrend szerinti járatának gyönyörű példánya az 1931-ben épült, frissen felújított MNE Ceresio hajó, amelynek a dízelmotorját elektromosra cserélték.
Az Adria Horvátországhoz tartozó része és annak környezete most is tisztább, mint más, turisztikailag hasznosított európai vizek, de még jobbá lehet tenni, hiszen a belföldi hatóságok csaknem 20 ezer hajót tartanak nyilván, és legalább ennyi külföldön lajstromozott vízi közlekedési eszköz fordul meg évente a horvát partok közelében. A legtöbbjük dízelmotoros, elenyésző számuk benzines, és összesen 212 horvát jármű használ villanymeghajtást. Utóbbiak harmada a nemzeti parkok és természetvédelmi övezetek területén szállítja az utasokat, a többit sétahajózásra alkalmazzák. A legnagyobb gond, hogy a fosszilis energiával hajtott adriai hajók 40 százaléka nem felel meg a modern emissziós normáknak, s ezt súlyosbítja a halászok által használt rendkívül rossz minőségű, de jelentősen olcsóbb úgynevezett kék gázolaj.
Az elektromos meghajtás rendszeresítését a horvát állami komptársaság, a Jadrolinija fokozatosan tervezi. A cég igazgatója, David Sopta a Novi listnek adott interjújában elmondta: az európai uniós klímavédelmi céloknak megfelelően 2050-ig a teljes flottájuk átalakul.
A honi hajógyárak már külföldi megrendelőnek is készítettek néhány említésre méltó példányt. A Brodosplit tulajdonosa nemrég úgy döntött, hogy a dokkjaiban saját célra is épít egy egyedülálló, világcsúcsnak szánt, nulla emissziós hajót.
A spliti parton már elkezdték összerakni a vitorlával, elektromotorral, napelemekkel és vízturbinával felszerelt óceánjárót. Ez lesz a legnagyobb ilyen típusú utasszállító. A 63,5 méter hosszú, 10 méter széles vízi járműnek három vitorlája, két 150 kilowattos teljesítményű motorja lesz, amelyeket a hajófenéken lévő, harminctonnás, 2300 kilowattórás kapacitású akkumulátorblokk hajt meg.
Az akku töltéséhez szükséges technológiát az Eszéki Egyetemen fejlesztették ki, uniós források felhasználásával. Olyan jól sikerült, hogy elméletileg korlátlan hatótávot biztosít a hajónak, hiszen egyfelől napelemekből nyerhet áramot, de egy forradalmi megoldásnak köszönhetően hajócsavarokkal is termeli az elektromos energiát. Amikor a jármű vitorlás üzemmódban halad, akkor a hajótestre szerelt propellerek vízturbinaként üzemelnek, töltik az akkut, erőművé alakítják a vízi alkalmatosságot (amelyet azért biztonsági okokból két, szükség esetén bekapcsolható dízelgenerátorral is ellátnak).
A hajó Novogradnja 531 munkanéven épül, és a tervek szerint 2022 végére készül el. Nyaranta az Adrián szállítja majd az utasokat, szezonon kívül pedig a karibi térségben teljesít majd szolgálatot – írta a Figyelő.
(Fenti fotóink az MNE Ceresio-t ábrázolják, címlapképünk egy grafika a tervezett óceánjáróról, míg itt alant egy látványterv tekinthető meg róla – illusztráció: hrturizam.hr)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!