IMOCA-kislexikon, avagy amit a hajóosztályról tudni érdemes

Az óceáni szólóvitorlázás meghatározó szereplői az IMOCA 60-asok. Ezekkel az egytestű, nagy teljesítményű hajókkal nem csak a kifejezetten az osztály számára kiírt versenyeken találkozhatunk.

Jelen vannak szinte az összes nagy megmérettetésen, mint a Calais Round Britain Race, a Route du Rhum, a Transat Jacques Vabre, a Québec-Saint-Malo, a Single-Handed Transatlantic Race vagy az Europa Race. Az osztály csúcseseménye pedig a Vendée Globe.

Az IMOCA osztály 2020. augusztus végén tartotta meg évi rendes gyűlését, a résztvevők döntöttek néhány, az osztályt érintő szabálymódosításról, illetve meghatározták a 2021–25-ös időszak menetrendjét. Ebben a ciklusban 18 versenyt terveznek (köztük két földkerülő regattával), miközben 14 országot érintenek. Persze ezek nem mind szólóregatták, van köztük négykezes (azaz kétszemélyes) és teljes csapattal futó is. Újdonság a 2021 júniusában bemutatkozó The Ocean Race Europe, amely Bretagne-t köti össze a Földközi-tengerrel, több szakaszra oszlik és teljes legénységgel futják.

Ami a szabálymódosításokat illeti: bár az IMOCA osztály mindig is az újításokról volt híres. Azt mindenki belátta, hogy gazdaságilag bizonytalan időket élünk, ezért – némi önuralmat gyakorolva – meg kell próbálni észszerű keretek között tartani a költségeket. Így aztán egyelőre leszavazták azt a javaslatot, hogy a kormányokra is kerüljön emelőlap (foil). A sverteken maradnak, de a méretüket korlátozzák. Az árbócot, a tőkesúlyt és a hidraulikus rendszert eddig is standardizálták, mostantól ilyen a baum, a foilok és a kormányrendszer is. Egyúttal arra biztatják a tervezőket, hogy a nem strukturális elemeknél használjanak környezetbarát (biológiai úton lebomló) anyagokat.

De mi is az az IMOCA osztály?
Rövid definíciója szerint ernyőszervezete azoknak a nagy teljesítményű, egytestű vitorlás hajóknak, amelyeket elsősorban – de nem kizárólag – egyszemélyes versenyekre építenek. Az IMOCA az International Monohull Open Class Association (Nemzetközi Nyílt Egytestű Osztályszövetség) rövidítése. Ezek a hajók 1986-ban jelentek meg, a második BOC Challenge-en, ahol az indulók közül öten is 60 láb hosszú vitorlást építettek. 1998-ban jelent meg a billenthető tőkesúly, 2000 óta pedig a versenyzőknek minden regatta előtt teszteken kell bizonyítaniuk vitorlásuk vízzáróságát és függőlegesbe állási képességét. Mindeközben folyamatos volt a fejlődés a hajótest, a vitorlák, a kokpitok és a biztonság frontján. Az osztályon belül a hajók nem egyformák, azokat „dobozszabály” szerint tervezik és építik, azaz bizonyos keretszámokat határoznak meg, amelyeken belül szabad mozgásteret adnak a fejlesztéseknek.

Főbb megkötések:
– merülés: 4,5 méter
– hajótest hossza: 18,28 méter (60 láb)
– teljes hossz: 20,12 méter (66 láb)
– árbócmagasság: legfeljebb 29 méter
– árbóc dőlésszöge (függőlegestől hátrafelé): 2-4 fok között
– one design a vantnik oldalkitámasztója (outrigger), azaz minden hajón egyforma
– one design a tőkesúly bulbáját tartó penge
– legfeljebb 5 „függelék” a hajótesten: 2 kormánylap, 1 tőkesúly, 2 svert
– legfeljebb 8 vitorlából álló vitorlakészlet
– a nagyvitorlán direkt a versenyek rendezői számára meghagyott médiafelület
– élénk színűre festett kormánylapok és tőkesúly

Az osztályszabály nemcsak a hajó méreteire tér ki, hanem többek között annak építési anyagára, biztonsági előírásaira, a fedélzeti élet szabályaira, a vízballasztra, a fedélzeti nyílásokra, a tőkesúlyra, a vitorlákra és azok anyagára, sőt, a különféle tőkesúlyokra is.

A felmérési szabályzat olyan kitételeket tartalmaz, mint hogy a hosszmérés egysége a méter, három tizedesjegyig. Előírják, hogy melyik szoftverrel végzik a számításokat (stabilitás, visszaállító nyomaték, árbócmagasság, merülés stb.). A szárazföldi felmérést szél- és esővédett helyen kell végezni, lehetőleg 20 fokos levegőhőmérséklet mellett. Ha az ettől eltér, az osztályfelmérő megítélése szerinti hőmérsékleti korrekció alkalmazható. A vízi felmérést sík vízen kell végezni, 15 mm-nél nem nagyobb hullámok között, 5 csomónál gyengébb szélben, mentesen esőtől és áramlástól, ezenfelül muszáj rögzíteni a víz sótartalmának mérőszámát (mert a számításokhoz az 1,025 értéket kell használni). A tőkesúlyt érintő vizsgálathoz szükséges dokumentumok: építő(k), tervező(k), építés dátuma, tőkesúly anyaga, a formára marás előtti anyagblokk tesztdokumentációja, minden korábbi teszt dátuma és eredménye, az építő/tervező nyilatkozata a tőkesúly tervezett élettartamáról, a tulajdonos nyilatkozata(i) bármilyen korábbi sérülésről vagy módosításról, tervek.

Vége a Vendée Globe-nak: most érdemes IMOCA 60-as vitorlást venni!
Az IMOCA négyéves periódusokban gondolkodik, egy-egy időszak végét mindig a Vendée Globe jelenti. Az osztály képviselői az augusztusi közgyűlésen, a Vendée Globe előtt néhány hónappal levonják az elmúlt időszak tapasztalatait, döntenek az esetleges szabályváltoztatásokról, véglegesítik a következő négy év versenynaptárát. És megindul az adok-veszek.

Három új hajó építése már el is kezdődött. A 11th Hour Racing tervezett vízre tétele 2021 júliusában lesz. A Switchback építése most éppen áll, mert egyelőre nincs rá vevő, de a Carrington Boats tárgyal érdeklődőkkel. Készül a L’Occitane en Provence testvérhajója is. A Transat Jacques Vabre versenyen még nem lesz indítható, de a vevőnek – aki kifizeti az 5,5–6,5 millió eurós vételárat – egy éve lesz felkészülni a The Ocean Race-re vagy a Route du Rhumra.

Iparági hírek szerint Jérémie Beyou-nak új hajót építenek Sam Manuard tervei alapján, bár ezt sem a tervező, sem a csapat nem erősítette meg. Az biztos, hogy a szkipper a Transat Jacques Vabre és a Route du Rhum regattán a mostani hajójával indul. A Juan Yacht Design annyit elárult, hogy „aláírás közeli állapotba jutott egy atipikus Vendée Globe-projekt: külföldi megrendelőnk minél előbb neki akar állni, elvileg nyáron indul az építés”.

A mostani Vendée-indulók közül Boris Herrmann szeretne új hajót építtetni. Kevin Escoffier esetében – akit menteni kellett, mert elsüllyedt a vitorlása – a költségvetés függvénye, hogy a használt piacon néznek körül a PRB-vel vagy meglévő sablon alapján új vitorlást építenek. A győztes Yannick Bestaven a mostaninál gyorsabb hajót akar, ezért a csapat különböző lehetőségeket vizsgál. Louis Burtonnek jelenleg három opciója van: újat építeni – ez a legkevésbé valószínű, mert a fejlesztés nagyon tőkeigényes –, megvásárolni egy új építésű hajót (mint a L’Occitane) vagy a mostani gépet tuningolni. Thomas Ruyant a Route du Rhumon a mostani hajóval indul, de az biztos, hogy új foilokkal. Charlie Dalin pedig úgy nyilatkozott: „Ezután a verseny után egyértelműen kijelenthető, hogy ha nyerni akarunk, új hajó kell!”

A mezőny első harmadában a magyar hajó
Harminchárom IMOCA 60-as állt rajhoz a 9. Vendée Globe vitorlásversenyen, közülük a 11. helyen végzett az Armel Tripon kormányozta L’Occitane en Provence, amely Magyarországon született. Az Aqua Magazinnak Mohamad Alyi, Farkas Gábor és Nagy Szabolcs a Pauger Carbon kápolnásnyéki üzemében mesélt arról, hogyan készült a hajó.
„Sam Manuard tervezte a vitorlást, vele korábban már dolgoztunk, ahogy a megbízó Black Pepper irodával is. Mindenki ismerte a másikat, kölcsönös bizalomra épült a munka. Hamar nyilvánvalóvá tették, hogy a leendő mezőny legkönnyebb és leggyorsabb hajóját akarják megalkotni, nyitottak voltak minden ötletre, ami ennek a megvalósítását segítette. Végül jó és részletes terveket kaptunk, első körben az alaprétegekre és a válaszfalakra vonatkozókat, így képet kaphattunk arról, hogy melyik anyagból mennyire lesz szükség. Ennek azért van jelentősége, mert a beszerzési folyamat hosszú, prepreg karbont nem tartunk készleten, pláne nem ilyen mennyiségben.

Még az építés megkezdése előtt kitaláltunk egy új sablongyártási megoldást, aminek a lényege, hogy nem ősmintát faragunk, amire ráépítjük a sablont, hanem paneleket készítünk el, aztán azokat összeillesztjük. Ez sokkal pontosabb munkát eredményez, részben azért, mert a folyamat jó részét gép végzi. Építés közben napi szintű kapcsolatban voltunk a tervezővel és a szerkezetért felelős mérnökökkel. Az ütemtervet sikerült tartani, a végeredmény pedig magáért beszél: a felület tökéletesre sikerült, az IMOCA-felmérők pedig elismerően bólogattak, amikor kiderült, hogy 1-2 milliméteres pontossággal végeztük el a gyártást. Ez nagyrészt azoknak a kollégáknak az érdeme, akik eddig keveset dolgoztak ugyan prepreg karbonnal, de alaposan ismerik a szakmájukat, precízen valósították meg a tervező elképzeléseit.”

Hajók és árak
– L’Occitane en Provence: várható ár nettó 4,4 millió euró
– Seaexplorer-Yacht de Monaco: 2,7 millió euró
– Maitre Coq (ex-Safran 2): 2,6 millió euró
– La Mie Câline-Artisans Artipôle: kb. 1 millió euró
– La Fabrique: kb. 1 millió euró
– Time for Oceans: kb. 1 millió euró
– Banque Populaire X: 1,5 millió euró
– Apicil: 1,2 millió euró
– V&B-Mayenne: 950 000 euró
– Omia-Water Family: 775 000 euró
– Campagne de France: 450 000 euró
– EyeSea (ex-Spirit of Hungary): 850 000 euró

Májusban kezdődik az új ciklus
A Volvo Ocean Race vezetősége használati szerződést kötött a Nemzetközi Nyílt Egytestű Osztályszövetséggel az IMOCA 60-asokról, így ez lesz az egyik hajóosztály a The Ocean Race-en (a verseny azóta, ugye, lefutott). A 2021-es következő kiadás előkészületeinek egyike ez az együttműködés, amelynek célja, hogy még több vitorlázót, illetve a szélesebb értelemben vett vitorlázótársadalmat motiválja a részvételre a megmérettetésen. A verseny fókuszában továbbra is a hajódizájn és technológia marad, ami a legjobb vitorlázók részére is igazi kihívást jelent.

A következő IMOCA-ciklus versenynaptára
2021
október: Transat Jacques Vabre

2022
május: Guyader Trophy & Bermudes 1000
június: Vendée–Arctique–Les Sables d’Olonne
július: Drheam Cup
szeptember: Défi Azimut
október: The Ocean Race
október: Route du Rhum–Destination Guadeloupe

2023
január–június: The Ocean Race
június: a The Ocean Race nyolcadik és kilencedik szakasza: Aarhus–Hága–Genova
augusztus: Rolex Fastnet Race
szeptember: Défi Azimut
október: Transat Jacques Vabre

2024–2025 eleje
május: The Transat CIC
június: New York–Vendée– Les Sables d’Olonne
szeptember: Défi Azimut
november–február: Vendée Globe

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin 150. számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!