Mindenki elszánt – Boot Düsseldorf 2021
November 4-én digitális sajtótájékoztatót tartott a Düsseldorfi Hajókiállítás szervezője, hogy tájékoztassa az újságírókat – rajtuk keresztül pedig a világ közönségét – a szándékairól. Amik meglehetősen egyértelműek.
A moderátor gyors köszöntőjét követően azonnal Dr. Stephan Keller, Düsseldorf polgármestere köszöntötte az egybegyűlteket, videóhíváson keresztül. Egyértelműen kifejezte, hogy a hajókiállítást meg akarják rendezni (a város a kezdetektől partnere a Messe Düsseldorfnak), színes és vonzó rendezvénnyel készülnek, és remélik, hogy a boot jól sül el, és példája nyomán sor kerülhet további hasonló rendezvények megtartására.
Következett Wolfram Diener, a Messe Düsseldorf vezérigazgatójának helyszíni beszéde, aki a digitális sajtótájékoztató előnyeként említette azt, hogy általa könnyebben „gyűlik össze” a nemzetközi újságíró-közösség. Ő rutinos vásárrendező, hiszi, hogy ezek az alkalmak különleges lehetőségeket teremtenek a szolgáltatók és a ügyfelek közötti kapcsolatok építésére, az üzletkötésekre. Kijelentette: mindent megtesznek a siker érdekében, igyekeznek kiszolgálni a várost, a kiállítókat és a látogatókat.
Petros Michelidakis, a kiállítás igazgatója elmondta: „Bár mindenki távol van, a technológiának köszönhetően közel érezhetjük magunkat egymáshoz. Ahogy a hajózásban, úgy jelen helyzetben is felkészült hajó és legénység száll szembe az előre nem látható időjárási változásokkal. Ennek ellenére hiszem, hogy célt érünk, és januárban találkozunk. Ezzel együtt fontos dátum a november 30., amikor még hozhatunk nagy horderejű döntéseket az akkor rendelkezésünkre álló adatok alapján. Addig türelmet kérek mindenkitől, de feltett szándékunk megrendezni a bootot. A standokat már lefoglalták, lényegében telt ház lesz, a kiállítók kiéhezve várják a lehetőséget, hogy megmutathassák a termékeiket.”
Hogy mit és hol nézhetnek meg a látogatók, arról az Aqua magazin november közepén megjelenő számában írunk részletesen, ahol a Petros Michelidakisszal készült interjúnk is elolvasható lesz.
A PROTaction nemcsak szlogen, hanem gyakorlat lesz, eddig is naponta tartottak ellenőrzést minden standon, ezt 2021-ben még szigorúbbá teszik. A szokásos stábon felül 600 fős segítő személyzetet alkalmaznak, ennek tagjai barátságosan, de nagyon határozottan betartatják a szabályokat.
A beszédeket videókonferenciák követték, különböző témákban. Ezekből emeljük ki a lényegesebb diskurzusokat.
Az európai hajós szezonról
Maud Dugourd, a Fédération des Industries Nautiques (FIN) főtitkára: „Az első három-négy hétben a gyárak bezártak (részben a nem egyértelmű rendelkezések miatt), a hajózás pedig tiltott volt május végéig (most megint az), a hajókiállításokat törölték. Ennek ellenére jó kis szezonunk volt, nemzetközi helyett főleg hazai közönség töltötte meg a helyeket. Ám mivel a globális szolgáltatók – hajófelújítás, karibi charter – ügyfelei nem tudtak utazni, nekik nehézségekkel kellett szembenézni. Szóval a lezárás nem egyformán érintette a résztvevőket.”
Robert Marx, a Német Hajózási Szövetség elnöke: „Finoman szólva is kihívásokkal teli év volt, de az emberek alkalmazkodtak, változtattak a szokásaikon. Amikor végre lehetett jönni-menni, az emberek annyira vágytak a szabadba, hogy minden sporteszközt felvásároltak, kerékpárt például a mai napig alig lehet kapni.”
A szakértők egyetértettek abban, hogy a hajók a szabadságot és a biztonságot jelentik az emberek számára. Bizonytalan azonban a jövő, de meg kell találni a lehetőségeket a korlátozásokban: el lehet és kell mozdulni a digitális megoldások felé (virtuális hajókiállítások), nagyobb hangsúlyt helyezni a technológiai fejlesztésekre. Egyértelműen látszik, hogy az utóbbi évek egyik slágertermékének, az osztott tulajdonlásnak lőttek, jelen helyzetben ilyet senki nem vállal.
Az európai hajós iparról
Michael Müller, a Bavaria Yachts vezérigazgatója: „Eleve átalakítás alatt volt a cég, érzékenyen a változásokra, és ez könnyített a helyzetünkön. Mindent leszállítottunk időben, de május-június környékén két és fél hónapig nem jött be rendelés, hogy aztán júliusban meglendüljön a dolog. A 2021-es booton három új vitorlást és egy új motorost mutatunk be.”
Dr. Jens Gerhardt, Hanse Yachts vezérigazgatója (előzetesen rögzített interjú): „Négy új modellel készülünk 2021-re (két Sealine, egy nagy Dehler, egy Hanse). Az idén nagy népszerűségnek örvendett a Dehler 30 OD, amely ezzel kiveszi a részét a négykezes vitorlázás iránti növekvő érdeklődésből. A használt hajók piacát kiürítették a vevők, de nem csökkent az újak iránti érdeklődés.
Fanis Kiriacoulis, a Kiriacoulis Charter vezérigazgatója: „Későn indult a szezon, de nem volt rossz, még az október is hozta az egy évvel ezelőtti szintet, november közepéig érkeznek ügyfelek. Jobban vitték a katamaránokat, mint eddig, mert sokan voltak, akik először hajóztak életükben, és nekik ez adja a megszokott kényelmet. Olaszországban, Dél-Franciaországban és Spanyolországban volt kifejezetten jó a nyár, mert ezek a helyszínek könnyen elérhetők kocsival a kontinens belsejéből. Jövőre hasonló szezonra számítunk. Természetesen ott leszünk a booton, oda a világ minden részéből érkeznek az ügyfeleink.”
Luca Brancaleon, a Bénéteau Csoport részéről elmondta: „A boot fontos Európának és a gyártóknak, mi rengeteg új modellel készülünk. A külmotoros hajók nagyon mentek az utóbbi pár évben, most tovább erősödtek. Nálunk zajlik a cég szerkezetének júliusban bejelentett átalakítása (ez főleg belső dolgokat jelent, kifelé nem nagyon látszik). Már 70-et eladtunk a Figaro 3-asból, a „racing” szegmensünk más modelljei is erősek. A booton valószínűleg főleg német vendégek lesznek, a korábbinál kisebb arányban jönnek a nemzetközi látogatók, de ettől még fontos nekünk.
A szuperjachtokról
Giovanna Vitelli, az Azimut Benetti csoport alelnöke: „Remek eladási számaik voltak, a 24 méter fölötti tartományban 56 jachtunkra lett vevő. Brutálisan nő az érdeklődés a nagyobb modellek iránt. Szükség van a kiállításokra, mert a videó vagy a prospektus nem adja át azt az érzést, amit egy személyes látogatás jelent.”
Massimo Perotti, a Sanlorenzo elnöke: „Tavaly december 10-én tőzsdére ment a cég, január 10-én indult be az élet karácsony után, hogy február közepén beüssön a Covid. Körülbelül mostanra állt vissza a részvények ára a kibocsátási szintre. Nagy segítséget jelentett ebben az időszakban, hogy a befektető gazdasági tanácsokkal segítette a céget. Az iparág jól reagált, úgy fest, mi sem vesztünk semmit, a 35–50 méteres tartományban hasítunk, 70 méter fölé nem akarunk menni. (Mindehhez tudni kell, hogy a Sanlorenzo legfeljebb évi 50 ügyféllel dolgozik, több rendelést nem vesznek fel – a szerk.)
Alberto Galassi, a Ferretti vezérigazgatója (előzetesen rögzített interjú): „Eladtunk mindent, amink volt. Sok márka tartozik hozzánk (egész pontosan 8), figyelünk rá, hogy ezek ne legyenek egymás konkurenciái. A gyártó- és felújítókapacitásunkat tervezzük bővíteni a közeljövőben, újabb márkát nem veszünk. Ahhoz képest, hogy két és fél hónapig be voltunk zárva, parádés a 40 millió eurósnak ígérkező EBITDA. Rendelések ugyanúgy jönnek, mint eddig, de a beszállítói lánc zökkenőmentes működése kérdésesnek tűnik a következő fél-egy évben. Szerintünk a virtuális megoldások nem helyettesíthetik a személyes találkozókat, de a nagy létszámú rendezvények is ki vannak zárva egy darabig, úgyhogy a privát boat show-k jelenthetik a megoldást. Valószínű, hogy 2021-ben visszaveszünk a megjelenéseinkből, a boot és Cannes biztos, minden más az aktuális helyzet függvénye lesz, inkább a saját eseményekre koncentrálunk.
Anthony Sheriff, a Princess Yachts vezérigatgatója: „Számunkra a boot egyértelműen az év legfontosabb kiállítása, többet költünk rá, mint bármelyik másikra, a kereskedőinket is összegyűlnek ilyenkor. Sikeres évünk volt, hat hajót mutatunk be (50–85 láb között), de ezek szerencsére már elkeltek. Ezt a mérettartományt kicsit nehezebb gyártani, mint a nagyobb jachtokat, mert kevesebb a hely, nehéz tartani a távolságot, ezért át is álltunk 24 órás gyártásra, hogy időben elválasszuk a kollégákat. Ha valaki év elején megkérdezi, hogy ha beütne egy globális járvány, hány hajót adnánk el, biztosan azt mondom, nullát. Ehhez képest erős volt az április-május, októberben pedig annyi eladást realizáltunk, amennyit egy hajókiállításokkal tűzdelt szezon után szoktunk. Ettől még nem lettünk boat show-ellenesek, mert szükség van rájuk, de időlegesen, alternatív megoldásokkal ki tudtuk váltani őket. Nehéz szavakba önteni, mennyire hálásak vagyunk Giovanna, Massimo és Alberto cégeinek, akiket előbb sújtott a járvány, mint minket, és megosztották velünk a tapasztalataikat, így át tudtuk venni a lezárások nyomán bevezetett gyártási protokolljaikat. Az a 12 emberünk (a 3000-ből), aki elkapta a vírust, az üzemen kívül fertőződött meg. Azt hiszem, ez mindent elmond.
(fotók: Messe Düsseldorf/ctillmann, hanseyachtsag.com, gentedimareonline.it, ferrettigroup.com, princessyachts.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!