Beneteau Figaro 3
A Beneteau Figaro 3 a piacon az első sorozatgyártású, egytestű foileres sportvitorlás. Ez a merész vállalkozás egyszersmind előhírnöke lett annak, hogy a foilerek hamarosan megjelenjenek a túravitorlásokon is.
A francia VPLP által tervezett versenyhajó technológiailag kevésbé újdonság, bár a korábbi Figaro 1-hez és 2-höz képest hatalmas ugrás. Úttörő szerepe leginkább abban van, hogy a foliertechnológiát elérhetővé tette az utánpótlás-versenyzők számára is. A Beneteau célja nem titkoltan az volt, hogy olyan one-design flottát hozzon létre, amiben a feltörekvő offshore versenyzők felkészülhetnek akár a Vendée Globe által támasztott kihívásokra. A Figaro osztály már korábban is egyenes belépőnek számított az IMOCA 60-asok világába, és nem kérdés, hogy kénytelen lépést tartani azok fejlődésével is. Az előd Figaro 2 majd 15 évig volt meghatározó szereplő kategóriájában, így az új testvér is komoly elvárások elé néz.
A rövid távú tengeri offshore versenyek száma dinamikusan nő világszerte. A Category A minősítést szerzett Figaro 3 pedig tökéletes választás akár egykezes, akár csapatversenyekre is. A Beneteau nagyon bízik abban, hogy a sorozatgyártás révén a Figaro 3 kiléphet a profi versenycsapatok világából is.
Egy sor technológiai fejlesztést kellett bevezetni ahhoz, hogy a projekt alkalmas legyen a sorozatgyártásra. Ahhoz, hogy a folier működjön, a korábbi modellnél könnyebbre kellett építeni a Figaro 3-ast. Így lett valamivel rövidebb (32 láb) és 200 kilóval kevesebb, azaz 2900 kiló. A foilernek nem kell kiemelnie a hajót a vízből, csupán a ballaszttartályok használatát kell kiváltani, amitől értelemszerűen gyorsabb lesz a hajó. A Figaro 3 foilereit manuálisan kell kiengedni és behúzni a hajótestbe. A fejlesztés egyik legnehezebb része a biztonság megőrzése volt. A foilereknek úgy kell kimenniük és visszahúzódniuk, hogy azok megbízhatóan, akadálymentesen mozogjanak, ami viszont ennél is fontosabb, egy esetleges ütközésnél vagy sérülésnél nem károsíthatják a hajó szerkezetét.
A hajótest a hagyományos héjszerkezetet kapta, és az árbóc, illetve a baum is a korábbi szénszálas technológiával készül.
A Beneteau hatalmas lépést tett a sorozatgyártású foileres egytestű hajók felé. A Figaro 3 tervezésével és gyártásával szerzett tapasztalatot remélhetően hamarosan a túravitorlások építésénél is kamatoztatni tudja.