Távirányítással vezéreltek egy finn kompot
A Suomenlinna II személyszállító komphajót távirányítással kormányozták a Helsinki kikötője közelében lévő tesztterületen, annak bizonyítására, hogy a mai technológiai megoldásokkal a hajók emberi felügyelet alatti irányítása bárhonnan megvalósítható.
A finn főváros kikötőjében végrehajtott kísérletet a világon most először végeztek el egy már üzemben lévő személyszállító komphajóval. A Suomenlinna II kompot a felújítása során dinamikus helymeghatározó rendszerrel szerelték fel, amivel a hajót a Helsinkiben lévő vezérlőközpontból tudták navigálni.
Ez az áttörést hozó kísérlet jelentősen elősegítheti, hogy a tengerhajózási szektor szélesebb körben is elfogadja az autonóm üzemű rendszereket. Az autonóm megoldások a következő évtizedekben várhatóan átalakítják a nemzetközi hajózást, így az ágazat végre kilábalhat a 2008-as pénzügyi válság okozta visszaesésből.
A Suomenlinna II rendszerint Helsinki és a közeli szigeten álló Suomenlinna erőd között jár. A távvezérelt navigálási kísérlet során a komp Helsinki piactere elől, a Kauppatori kikötőből indult, és Heinonen kapitány vezeték nélküli rendszerrel kormányozta a helsinki kikötő előre kijelölt területén. A kísérletre a komp napi üzemidején kívül, a partoktól távol, utasok nélkül, olyan területen került sor, ahol más hajók nem tartózkodtak.
Bár már fel van szerelve az új dinamikus helyzetmeghatározó rendszerrel, a komp továbbra is a hagyományos fedélzeti irányító rendszerrel működik. A kiépített távirányítási üzemmód egyelőre csak a kísérlet céljait szolgálja. A kutatási és fejlesztési program a komp és a legénység bevonásával folytatódik – írta az sg.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!