Versenyzés négykezes üzemmódban

2019. március 19.
Címkék :

A nemzetközi vizeken egyre nagyobb népszerűségnek örvend a versenyvitorlázásnak az a típusa, amikor a hajón mindössze két fő adja a legénységet. Az alábbiakban adunk néhány tippet, hogy hogyan érdemes nekilátni a felkészülésnek egy négykezesre.

Alexis Loison profi vitorlázó szerint sokkal egyszerűbb a logisztika két főre, sokat segítenek az utóbbi években jelentős fejlesztéseken átesett automata kormányok, de még így sem beszélhetünk üresjáratokról, amikor mindössze két emberek kell elvégeznie az összes feladatot. De talán épp az adja a dolog vonzerejét, hogy nem kell órákat ücsörögni egy helyben: kormányzás, vitorlaállítás, navigáció, manőverek, mindre ugyanaz a négy kéz van.


Legyen erős kapocs kettőtök között
Fontos, hogy olyan emberrel állj össze, akit kedvelsz és tisztelsz. Gondolkodjatok egyformán a vitorlázásról, legyen azonos a versenyzéshez való viszonyotok, ismerjétek egymás erősségeit és gyengéit. Az első közös vízre szállás előtt mindent beszéljetek át jó alaposan: a kommunikáció formáját, a szereposztást, a várható időjárást, az arra való reagálást. Alakítsatok ki folyamatokat, mindennek legyen meg a helye és a rutinja.

Válassz megfelelő hajót
Vannak nagy és gyors jachtok, amelyek elsőre alkalmasnak tűnhetnek, hiszen sok szólóversenyen indulnak velük, de ne feledd, hogy ők az óceánon mennek, ahol bőven van hely. Part menti regattán vagy tavon rövidebbek a távok, nincs túl sok felesleges idő. Harminc-harmincöt láb körüli az a méret, ami ideálisnak tűnik, azon még egyszerűen lehet vitorlát cserélni. De persze nem minden a hajó, azt kezelni is kell, méghozzá magabiztosan! Vegyétek a fáradságot, gyakoroljatok, eddzetek, hogy éles helyzetben ne veszítsetek értékes másodperceket a tanakodással.

Két kormánylap
A hajó erős szélben bizony dőlni fog, és rendszeresen ki akar törni szél felé. Sokkal jobban kézben tudod tartani az irányítást, ha rendelkezel legalább egy lappal, ami teljesen a vízben van. Az automata kormánynak is sokkal könnyebb a dolga, egyszerűbben tartja irányban a hajót.

Készülj fel a legrosszabbra
Hosszabb versenyek előtt tanulmányozd az időjárás-előrejelzéseket, tengeri versenyen számolj az áramlatokkal, tervezz útvonalat. Készíts jegyzeteket a verseny egyes szakaszaival kapcsolatban, beszéljétek át, mit csináltok kritikus helyzetben. Ellenőrizd a biztonsági felszereléseket, az elektromos eszközök legyenek feltöltve, pakolj be tartalék akkumulátorokat.

Éld túl az erősszeles halzolást
Ez legnehezebb manőver a négykezes vitorlázásban, ha valamiben, ebben sose legyen variálás, dolgozzátok ki a nektek leginkább megfelelő metódust, gyakoroljátok be, és mindig úgy csináljátok.

Hazánkban jelenleg nem engedik egy pályára a négykezes egységeket vagy a szólóban indulni kívánó versenyzőket a komplett legénységes hajókkal. Viszont léteznek számukra kiírt regatták, így van lehetőség kipróbálni a vitorlázásnak ezt a formáját hivatalos, kontrollált körülmények között.

Szöveg: A. A.

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!

Eseménynaptár

« 2019 június » loading...
h k s c p s v
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
hét 24

Laurel Kupa +50

június 24 | 08:00 - június 25 | 17:00
szo 29

RS Feva Magyar Bajnokság

június 29 | 08:00 - július 2 | 17:00
szo 29

F.W. Raiffeisen Private Banking OD Trophy

június 29 | 08:00 - június 30 | 17:00
szo 29

Tramontana-Sennebogen Kupa

június 29 | 08:00 - 17:00
szo 29

Ripka László Emlékverseny

június 29 | 08:00 - június 30 | 17:00
szo 29

Expert-Fps Vitorlás Kupa

június 29 | 08:00 - június 30 | 17:00
szo 29

Kormorán Kupa

június 29 | 08:00 - június 30 | 17:00
szo 29

KYC 140 Kupa

június 29 | 08:00 - 17:00
vas 30

Regina Regatta

június 30 | 08:00 - 17:00
vas 30

Hírlevél

FACEBOOK