Tommaso Spadolini, a szuperjachtdizájner

A világhírű olasz mérnök az idén elnyerte az Év legjobb tervezője, az Év legavantgárdabb hajója és az Év felfedezettje kitüntetést, munkásságának 40. évfordulóját ünnepelve. A páratlan életmű mögött egy fantasztikus személyiség bújik meg, aki él-hal a tengerért, a munkájáért és büszkén öregbíti felmenői hírnevét.


Aqua: Hogyan kezdi el a szuperjachtok tervezését?
Tommaso Spadolini: A tervezés kezdeti fázisában a megrendelő otthonában eltöltök némi időt a családdal, hogy megismerjem a személyiségüket, az életmódjukat és az álmaikat. Ilyenkor egy közös vacsora vagy egy informális megbeszélés közben már el is készülnek az első kézi vázlataim a jövendőbeli jachtról. Számomra a kézzel készített vázlat tudja csak megragadni a projekt lelkét, amelynek legfőbb célja a megrendelő elképzeléseinek kellemes hajókká való alakítására. Ennek sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy sokan a jacht átvétele után az otthonuk, illetve irodájuk átalakítására is felkérnek, így valódi barátságok szövődnek közöttünk.

Aqua: A további munkálatok hogyan zajlanak?
T. S.: A Design Studio Spadoliniben dolgozó csapatom átfogó szolgáltatásokat nyújt a külső és belső hajótervezés teljes folyamatát lefedve, személyre szabott megoldásokkal. A részletekre való leggondosabb odafigyelés, a legmodernebb technikai innovációk kiaknázása és a zöldmegoldások minden projekt részét képzik.


Aqua: Melyik megbízás jelentette a legnagyobb kihívást és miért?
T. S.: A spanyol királyi család részére tervezett Fortuna egyrészt a megrendelő személye miatt, másrészt szakmai szempontból is emlékezetes munka volt, hiszen a motortérben rejtőző három Rolls-Royce turbina a szokásosnál több légcserélés megoldását igényelte. A 2000-ben vízre bocsátott 43 méteres szuperjacht impozáns, 75 csomós csúcssebességgel halad, amelynek eléréséhez a turbinák megfelelő beépítésén kívül a külső tervekkel is hozzájárultam.


Aqua: Melyek a további emlékezetes mérföldkövek munkássága során?
T. S.: Több „hullámot” is kiemelnék az elmúlt 40 év számtalan sikeres együttműködése közül. 2004-ben a Baglietto 138’ RC, illetve 2005-ben a Nina J motoros volt az oldalfedélzet nélküli szuperjachtok első példánya. Utóbbi a World Yacht Trophies díjat is elnyerte 2006-ban. Ez az iparágat újrafogalmazó megoldás forradalmian megnövelte a hajók belső terét.
Emellett nagyon büszke vagyok a 2012-es év sikereire. Akkor ugyanezt a kitüntetést a 70 lábas Rossivani Numptia jacht tervezésért nyertem el. Ez az év további sikereket is hozott, hiszen a Prima elnyerte a Showboat Design Awards elismerést, míg az Aslec a Nautical Design Awards díjat.
Persze a tavalyi év is emlékezetes, hiszen a Gipsy bezsebelte a World Superyacht Awards és a Showboat Design Awards elismerést is. Az Otam Yachts 35 méteres szuperjachtjának külső és belső tervei, illetve a berendezés is a terveim szerint készült, természetesen a tulajdonos igényeit felmérve, személyes stílusát figyelembe véve.


Aqua: Jelenleg milyen projekteken dolgozik?
T. S.: Több párhuzamosan futó munkában is részt vesz a stúdiónk, hiszen a török Sirena Marine részére 56 és 64 lábas hajók tervei készülnek a German Frers Studióval együttműködésben, illetve egy a Cerri Cantieri Navali által épített 102 lábas motoros jacht belső tereinek tervezése is zajlik egy amerikai házaspár megbízásából. Ezenkívül a Rosetti részére készül egy 85 méteres szuperjacht, amelynek a tervei nemrég láttak napvilágot a médiában. Számomra ez a „legautentikusabb” jacht, amit valaha terveztem.


Aqua: Mit gondol a „hagyományos” jachttervezés jövőjéről?
T. S.: Biztos vagyok abban, hogy a klasszikus dizájn esszenciája mindig érvényes és divatos lesz, amennyiben lépést tart a folyamatos újítással.


Aqua: Negyven éven át mi ad újabb és újabb lendületet a munkája során?
T. S.: Az egyéni ötleteket és álmokat egyedi jachtokban megvalósítani mindig új, kreatív megoldásokra inspirál.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!