Savarona

2008. szeptember 23.
Címkék :

savarona_03A Savarona a Blohm&Voss cégnél, az egyik legjobb német hajógyárban épült nagy jachtok első példánya. Amikor 1931-ben átadták amerikai megrendelőjének, az akkori időkben páratlanul elegáns vonalai és luxuskivitelű berendezése világszerte nagy figyelmet keltett. 21 csomós sebessége azokban a napokban igen nagynak számított. Később Törökország állami jachtjaként használták (Kemal Atatürk, a modern török állam létrehozója vásárolta meg). Teljesen felújított jelenlegi állapotában charterhajóként járja a világ tengereit: több mint 70 éves kora ellenére még mindig tökéletesen üzemel.

savarona_01A Savarona Mrs. Emily Roebling Cadwallader számára épült (a hölgy „a köteles embernek”, a Brooklyn-i híres függőhidat tervező John Roebling mérnöknek és acélkötél-gyárosnak volt az unokája). Mrs. Cadwallader jelentős vagyonának egy részét három jacht építésére költötte, amelyek mindegyike nagyobb volt az előzőnél és mindet Savaronának hívták; ez a szó egy hosszú nyakú, fekete tollú afrikai hattyú neve. A cikkünkben szereplő Savarona, a harmadik, 4 millió dollárért épült meg 1931-ben Blohm&Vosséknál Hamburgban. Első útjai az Atlanti-óceánra, a Földközi-tengerre, onnan pedig a Dél-Afrika körüli vizekre vezettek, de Mrs. Cadwallader nem tudta a hajót az Egyesült Államokba vinni, mert ott valószínűleg elkobozták volna az irdatlan importvám fejében. Így aztán elhatározta, hogy eladja a jachtot, és így is lett: 1938-ban a török kormány vette meg a Savaronát 1 millió dollárért. Ehhez az adás-vételhez azonban meglepő esemény-láncolat vezetett. 1936-ban Kemal Atatürk meghívására VII. Edward angol király Isztambulba látogatott, ahol az akkori török állami jacht, az Ertogrul fedélzetén látták vendégül. A hajó kéményének korma azonban annyira összemaszatolta a király fehér flanellöltönyét, hogy a vendéglátó Atatürk nyomban a bontóba küldte az Ertogrult és új elnöki jacht után nézett. Ez lett a Savarona, amelyen a török lobogót 1938 márciusában vonták fel Southamptonban.

A jacht, egy kis gyors felújítás után, két hónappal később érkezett Isztambul kikötőjébe, de sajnos ekkor Atatürk már gyógyíthatatlan beteg volt. Életének utolsó hat hetét a Savaronán töltötte, itt tartották meg az államtanács üléseit is, és az elnököt itt látogatták meg fontos vendégei, többek között Károly román király és más államfők. Atatürk végül hordágyon hagyta el a hajót, a Dolmabahçe Palotába vitték, ahol 1938. november 10-én elhunyt.

savarona_02A Savarona nem futott ki egészen a II. világháború végéig, ekkor pedig a török haditengerészet kezdte használni iskolahajóként. 1979-ben csaknem egy őrjöngő tűzvész áldozata lett a valaha gyönyörű hajó, és nem is került vissza a használatba 1989-ig, amikor elhatározták, hogy szétbontják. Szerencsére arra vetődött egy gazdag török üzletember, Kahraman Sadikoglu, aki a bontás kezdete előtti utolsó pillanatban 49 évre kibérelte a hajót, és nyomban nekikezdett a nehéz munkának, amellyel a Savaronát régi dicsőséges állapotánál még szebb állapotba hozta. 425 ember dolgozott csaknem három évig, hogy helyreállítsák a jachtot, amelynek új belső elrendezési terveit Donald Starkey készítette. Ma, amikor a Savarona megint a világtengerek habjait szeli, újra megmutatja kiváltságos utasainak, hogy mi is az elegancia és a luxus.

A Savarona fő lépcsőháza valódi remekmű. A hajó alsó fedélzetétől (a védfedélzettől) a felső fedélzetig emelkedik, 86 méter (282 láb) hosszú, és kézimunkával verték ki tömör sárgaréz lemezből. Húsz, a hagyományos fémmunkában jól kiképzett szakmunkás állította helyre a lépcsőt abból a kevés kis roncsból kiindulva, ami a Savarona eredeti balusztrádjának rézvereteiből megmaradt.

A Savarona a világ negyedik legnagyobb magánjachtja, amelynek 136 méter (446 láb) hosszúságú testébe és az azon álló felépítménybe 17 tágas lakosztály fér, mindegyik 45 m2 (485 négyzetláb) feletti alapterületű. A hajó 4406 m2-es (47360 négyzetlábnyi) fedett és 3605 m2-es (38750 négyzetlábnyi) nyitott területe hatalmas lakóteret kínál, művészi kivitelű rekreációs célú felszerelések hatalmas választékával. A hajó által nyújtott szolgáltatások messze felülmúlják a legjobb ötcsillagos szállodák és túrahajók szolgáltatásait.

260 tonna faragott márvány felhasználásával egy hatalmas úszómedence, két jacuzzi, két külön szauna és gőzfürdő-helyiség, egy fitnesszközpont és egy padlófűtésű törökfürdő épült be a hajón az utasok kényelmét szolgálandó. A vízisport-eszközök – szörfök, vízisík, könnyűbúvár-felszerelések és vitorlás csónakok – szintén bármikor az utasok rendelkezésére állnak. A moziterem készletében levő 2500 film és a nagy képernyőn játszható számítógépes játékok is segítik a szabadidő szórakoztató eltöltését a hajó fedélzetén.

A biztonság érdekében a hajó saját fedélzeti kórházzal van felszerelve. Az 1931-ben épült, 1992-ben felújított 74 éves Savarona, még mindig gyönyörűen néz ki, és a charterflotta listavezető hajója. 16 méteres (52 láb) szélességével mindent biztosít, amit egy luxusjachtnak tudnia kell: fényűző lakosztályokat (összesen tizenhetet), 24 karátos arannyal futtatott vízcsapokat, márványbevonatú fürdőkádakat, nagyszerű szórakozóhelyiségeket. Eltérően a közönséges jachtoktól, ez a hajó néhány sajátos arculattal is rendelkezik, mint például a csónakfedélzeti szalonnal, amely török kávéházként van kialakítva, egy kétezer éves perzsaszőnyeggel és fő látványosságként egy valódi törökfürdővel, amelybe 60 tonna márvány van beépítve. Amikor az 1980-as évek végén és az 1990-esek elején a hajót újjáépítették (mert az 1979-es tűzvész csaknem teljesen elpusztította), a munkások felfedeztek egy titkos folyosót, amely a tulajdonosi lakosztályból a géptérbe vezetett: úgy látszik, az eredeti tulajdonos, Emily Roebling Cadwallader viszonyt tartott fenn a személyzet egyik tagjával.

Kahraman Sadikoglu, aki annak idején kibérelte a hajót, 2038-ig jogosult a hajó üzemeltetésére (a török kormány csak a tulajdonosi jogot tartja fenn, de nem használja a hajót állami célokra). A hajó a bérlet lejártával megvásárolható, de csak annak, aki képes és hajlandó kifizetni a hajó meghirdetett eladási árát, 25 millió dollárt. Annak viszont, aki csak a hajón biztosított luxus-életmódot akarja élvezni, 350000 dolláros heti charterdíj befizetése árán ez is elérhető.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!