Egy magyar kajakos Európa körül

Végvári Tamás azt a célt tűzte ki maga elé, hogy kajakkal körbeevezi Európát. Célja a francia partok mellett elhaladva Skandinávia, Norvégia csipkés partvidéke. Több olyan tengeri kajakos van, akik hosszú távokat eveznek világszerte, de az Európa-kerülő utat még senki nem teljesítette.

Néhány nap múlva kel újra útra, Szardínia szigetéről folytatja útját Korzika, majd Gibraltár felé. 2012-ben indult Budapestről a Dunán, le a Fekete-tengerig, majd a Boszporusz, Isztambul, Márvány-tenger, Égei-tenger partvidéke, Athén útvonalon, megkerülve az olasz csizma sarkát, érkezett meg Szardínia szigetére.


Az egyes szakaszokon a körülmények teljesen másak, egy beltengernek más kihívásai vannak, mint egy nyitott óceáni területnek, és mindig a körülményekhez alkalmazkodva kell megtervezni az utat.
Két-, háromhetes etapokat teljesít egyszerre, és ez mind szellemileg, mind fizikailag eléggé fárasztó. Ha kedvező az idő, akkor 500-600 kilométert tud megtenni. Mindig a parton alszik, igyekszik elhagyatott helyeken kikötőhelyet találni, erről természetesen térkép segítségével mindig előre tájékozódik.

Az ivóvíz a legfontosabb, naponta legalább 4 liter vízre van szüksége, hogy a szervezete bírja a terhelést. Sz eddig megtett 6000 km-en még nem borult a hajójával, de a tengeri kajakokban elöl és hátul vízhatlan rekeszek vannak, ezekbe kerül vízhatlan zsákokban a felszerelés, ezenkívül egy hullámkötény van a derekán, így boruláskor nem megy bele a hajóba a víz.

Végvári Tamás a világ első, emberi hajtású, motor nélküli kutatóhajójának megépítését tervezi, és ezzel első útként a Duna teljes hosszát akarja végigjárni, végigmérni különféle tudományos szempontok alapján, olyan szervezetekkel együttműködve, mint a Magyar Tudományos Akadémia Duna-kutató Intézete, a Földgömb Magazin, a Magyar Földrajzi Társaság lapja, a WWF Magyarország Alapítvány. A kajakhoz hasonlító kabinos hajó tervezési munkálatai most folynak. A projekt terve készen van, a források megteremtéséről is biztató tárgyalások folynak.

Ám még előtte van a következő útja. Hogy ez meddig tart, azt az időjárás nagyban meghatározza, hiszen a tengeren egy ilyen kis hajót a hatalmas hullámok, a rossz irányból fújó szél várakozásra kényszeríthetik – írta az orientpress.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!