Charter tanácsok

2008. október 30.

charter_tanacsok_01Ez a cikk azoknak íródott, akik a szezonnyitás, illetve egy hosszabb út előtt, vagy éppen a charterhajó átvételekor szeretnek maguk meggyőződni a hajó állapotáról, és ezt nem bízzák olyan szakszemélyzetre, amely némi anyagi juttatás fejében ugyan elvégzi az alább felsorolt összes munkát, viszont nem lesz ott a hajón, ha netán mégis történik valami havaria. Lehet, hogy az alábbi felsorolás nem teljes körű, de mindenki kiegészítheti a cikket saját tapasztalatával.

charter_dubrovnik

Általános tennivalók a parton, a hajó vízre tétele előtt
Ellenőrizzük a hajótesten átvezető csőcsonkokat és szerelvényeket, a mozgó alkatrészeket olajozzuk meg. Ellenőrizzük és szükség esetén tisztítsuk ki az összes szűrőt. Nézzük át, és ha kell, tisztítsuk ki a hajófenék belsejét (a bilgét) és ellenőrizzük a fenékvízszivattyúk, valamint a fenékvízjelző-úszókapcsolók működését. Győződjünk meg a hajófenék rekeszei közötti vízátfolyónyílások tisztaságáról. A szivattyúk tömlőinek épségét és a tömlőbilincseket is ellenőrizzük. A tömlőbilincsekből minden tömlővégen legalább két darab legyen! Ellenőrizzük a cockpitlefolyók, fartükör-vízleeresztődugók, jollékon a lenzventilek épségét, tisztaságát és működőképességét.

Z-hajtásos motorjachtokon tisztítsuk le és nézzük végig a hajtóművet, pótoljuk a festést a lekopott helyeken, cseréljük ki a sérült vagy kopott gumimandzsettákat. Ellenőrizzük az összes felfogó- és rögzítő csavar feszességét, nézzük meg, nincsenek-e rajtuk elektrokorróziós foltok. Ha a hajtómű cinkprotektorai elhasználódtak, cseréljük ki azokat. Ha ősszel nem cseréltünk olajat a hajtóműben, most tegyük meg.

charter_tanacsok_04A hajótesten át kivezetett egyenes tengelyrendszerű hajók csavartengelyének tönkcsővég- és bakcsapágyaiban nézzük meg a gumi csapágybetéteket. Ezekben a tengely kotyogása nem haladhatja meg a tengelyátmérő egyhuszad részét, vagyis fél millimétert az átmérő minden 10 milliméterére számítva. Ha a gumicsapágyak ennél kopottabbak, cseréljük ki azokat. A kormánylapáttengelyek játékát is ellenőrizzük: az a lehető legkisebb, szemmel alig érzékelhető legyen, de a tengelynek nem szabad szorulnia sem, a lapát legyen könnyen elfordítható.

Tisztítsuk le és ellenőrizzük a hajócsavart is. Ha sérült, deformálódott vagy kavitációs nyomok (kis kagylós felületi kitörések) vannak rajta, javíttassuk meg vagy cseréljük ki. A bronzcsavarok belső repedésmentességét ellenőrizhetjük, ha kicsi kalapáccsal vagy egy nagyobb kulccsal megkoccantjuk azokat: az ép csavar tiszta csengő hangot ad, a sérült hangja tompa.

A vitorlásokon ellenőrizzük a tőkesúly-felerősítő csavarok feszességét, és nézzük meg, nincsenek-e hajszálrepedések a külhéjon a tőkesúly körül. Ha vannak, feltétlenül forduljunk hajóépítő szakemberhez. Ha minden rendben van, tisztítsuk meg a víz alatti részt (ha a kiemeléskor nem tettük meg), újítsuk fel az algagátló festést, cseréljük ki az elhasználódott cinkprotektorokat a hajótesten, és ellenőrizzük a mélység- és sebességmérő műszerek adóinak épségét és működőképességét.

Motor
charter_tanacsok_05Ha ősszel kivettük a hűtővíz-leeresztő dugókat, ne feledjük el visszacsavarni azokat. Nyissuk ki a hűtővízbeszívó és -kidobó szelepeket. Vegyük le a kipufogórendszer kidobócsonkjának téli takaróját (ha van). Ellenőrizzük a hűtővízrendszer hőcserélőjébe szerelt cinkanódokat (ehhez jobb a motor gyártójának vagy szerelőjének véleményét, szükség esetén segítségét kérni, mert a korrodált cinkanódok esetleges morzsaléka eltömítheti a hőcserélőt). Ellenőrizzük a hűtővízszivattyúk járókerekeit (impellereit), és ha kopottak vagy sérültek, cseréljük ki azokat. Ellenőrizzük a belső hűtőkör vízszintjét, szükség esetén töltsük fel a rendszert. Ha vizes kipufogórendszerünk van, akkor ellenőrizzük, nem folyat-e. Ellenőrizzük a motor és a hajtómű olajszintjét, valamint az olajszűrőket, ha szükséges, cseréljünk szűrőbetétet. Nézzük meg, nem folyat-e az üzemolajrendszer. Nézzünk be a gép alá is, nincs-e ott olaj- vagy víztócsa. Ha van a gép alatti olajtálcában olajfelszívó szőnyegünk, szükség esetén cseréljük tisztára. Ellenőrizzük az ékszíjak épségét és feszességét, ha kell, húzzuk meg azokat. Nézzük meg az üzemanyag- és kenőolajtömlők állapotát, ha kopottak vagy repedtek, azonnal cseréljük ki azokat. Nézzük át a motor távvezérlő rendszerét, a bowdenek, távvezérlő fejek, karok, kapcsolók épségét és működőképességét. Teszteljük a vészjelzőket a géptérben és a vezérlőpultban is. A vízre tétel utáni első út alkalmával tartsuk szemmel a csavartengely tömszelencéjét. Egy-két csepp víz nem a világ, de ha nagyon szivárog, akkor húzzuk meg, ha kell, cseréljünk tömítőgyűrűt, ha viszont erősen melegszik, engedjünk rajta egy kicsit.

Kormányrendszer
charter_tanacsok_03Ha mechanikus a kormányrendszerünk, nézzük meg az összes alkatrészét, és a kopott, elhasználódott vagy elrozsdásodott köteleket, láncokat, fogas- és csigakerekeket cseréljük ki, a csapágyakat kenjük meg. A hidraulikus kormányrendszer olajszintjét ellenőrizzük, szükség esetén töltsünk utána és levegőztessük ki, hogy ne maradjon benne légbuborék. A tönkcsöves és tömszelencés kormánytengely tömszelencéjét is ellenőrizzük, szivárgás esetén húzzuk meg a csavarjait vagy cseréljünk tömítőgyűrűt. Ellenőrizzük, megvan-e a segédkormányrúd, fel tudjuk-e szerelni és nem lötyög-e a fejverete?

Fűtőberendezés
Cseréljük ki az olajszűrő betétet, ellenőrizzük, nem folyik-e valahol a tüzelőanyag, végezzük el a rendszer műszaki leírásában említett időszakos tisztítási-karbantartási műveleteket. Ha a rendszer dízelüzemű, akkor havonta legalább egyszer néhány percre indítsuk be nyáron is.

Ivóvízrendszer
Teljesen ürítsük ki és töltsük meg friss vízzel a tankokat; ha könnyen kiemelhetők, célszerű a feltöltés előtt átöblíteni azokat. Ha kétséges helyen tankolunk, ellenőriztessük a víz minőségét, amennyiben ez lehetséges. Ha ez nem megy, akkor inkább palackozott folyadékot igyunk, a vizet forraljuk fel és használjunk fertőtlenítő tablettákat. A csővezetéket ellenőrizzük, nem szivárog-e valahol, vizsgáljuk meg a csatlakozásokat, különösen a szivattyúnál, a tanknál és a mosogató- és mosdószerelvényeknél. Próbáljuk ki a szivattyút, ha nem kifogástalan, cseréljünk benne járókereket (impellert). Ellenőrizzük a töltő- és szellőzővezetéket, nem jöttek-e szét, nincsenek-e eldugulva.

WC
Ellenőrizzük a szelepek (különösen a tank Y szelepét) és a szivattyú működését, a mozgó alkatrészeket szükség esetén olajozzuk meg. Ellenőrizzük a tömlők és tömlőbilincsek állapotát.

Konyha
Ellenőrizzük a hűtőszekrény és a tűzhely működőképességét, cseréljük ki vagy töltessük meg a gázpalackokat, ellenőrizzük a gázvezeték épségét, nézzük meg, nincs-e eltömődve a gázpalacktároló lefolyónyílása, próbáljuk ki a bilge gázérzékelőit (ehhez egy gázöngyújtó töltőpalackja is megfelel, utána szellőztessük jól ki a fenékteret).

Villamos rendszer
Ellenőrizzük az akkuk elektrolitszintjét, tisztítsuk meg és húzzuk meg az akkusarukat, azután teljesen töltsük fel az akkukat. Ellenőrizzük, égnek-e a lámpák, különösen a pozíciólámpákat ellenőrizzük. Cseréljünk izzót, ha kell, és gondoskodjunk tartalék izzókról. Ellenőrizzük a villamos berendezések működőképességét, a biztosítékokat és a visszajelzést a főkapcsoló táblában.

A hajó felszerelése
Nézzük meg, jól zárnak-e a búvónyílásfedelek, az ajtók és az ablakok, szükség esetén javítsuk ki a tömítéseket, kenjük meg a zsanérokat. Vigyünk vissza a hajóba minden felszerelési tárgyat, amelyet ősszel hazavittünk. Ellenőrizzük a kötelező felszerelést a hajólevél szerint, nézzük meg, nem járt-e le a tűzoltó készülékek, elsősegélydobozok, felfújható mentőeszközök és a jelzőrakéták érvényességi ideje.

Fedélzeti felszerelés
Szereljük vissza az ősszel leszerelt sprayhoodokat és biminitetőket. Ellenőrizzük a fedélzeti veretek és a csónakdaruk, a kötélcsörlők, a horgonycsörlő és a billenőkapás horgonyok működőképességét. Ha a csörlők szorulnak, tisztítsuk ki vagy tisztíttassuk ki szakemberrel. Húzzuk ki, nézzük végig és szükség esetén rozsdátlanítsuk a horgonyláncot, a forgószemeket és sekliket. Tisztítsuk ki a horgonykamra vízlefolyó nyílását. Ha a horgonyláncon felfestett lánchosszjelek kopottak, fessük újra azokat. Ha van mentőcsónak, ellenőrizzük épségét és felszerelését. Tegyük a helyére a mentőtutajt és kössük be a nyitózsinórját. Tisztítsuk meg a fedélzetet és az ablaküvegeket, fényezzük ki a rozsdamentes acél- és rézvereteket, újítsuk fel a kopott festést és lakkozást. Nézzük végig a korlát oszlopait és köteleit, feszítsük meg és javítsuk ki, ha szükséges.

Rudazat, kötélzet, vitorlázat
Mielőtt felmásznánk az árbocra, ellenőrizzük a bócmanszék épségét. A felhúzó kötél végébe – a seklin kívül – egy rövid biztonsági kötéldarabbal is kössük be a bócmanszék emelőfülét. Ezután lassan másszuk végig az árbocot és ellenőrizzük, nincs-e rajta kopás vagy korrózió. Nézzük meg, nem lazultak-e meg a veretek, ellenőrizzük azok csavarjait, alátéteit, anyáit, csapszegeit, a biztosítókarikákat és sasszegeket, a felhúzó kötelek csigáit; ezek tengelyeit szükség esetén fújjuk be szilikonnal. Nézzük végig a szálingokat: a végeikben az állókötélzetnek biztonságosan kell ülnie, és célszerű a szálingvégeket jól leburkolni, hogy a nagy génuákat ne szakítsák vagy koptassák ki. Nézzük végig az árbocmerevítő köteleket, nincsenek-e szálszakadások a felső bekötéseknél. Leereszkedve az árbocról, ellenőrizzük az alsó kötélvégeket is, szükség szerint kenjük meg, húzzuk meg és biztosítsuk elfordulás ellen a spannereket, nézzük végig a fedélzeti állókötélzeti bekötések épségét és tömítettségét. Nézzük végig az árboc-baum csatlakozóveretet, a baumot, a spinnakerrudat és a futókötélzetet, szükség esetén cseréljük ki a kopott köteleket, a csigáktól, csúszkáktól ne sajnáljuk a szilikonsprayt. Az orrvitorla-betekerő alkatrészeit is ellenőrizzük, és jól kenjük meg. Nézzük meg, működnek-e a kötélfogók, ha kell, cseréljük le a kikopottakat. Mindenütt figyeljünk arra, nincsenek-e éles, hegyes vagy sorjás alkatrészek, amelyek sérülést vagy vitorlaszakadást okozhatnak; az ilyen helyeket reszeljük vagy csiszoljuk simára. A vitorlákat alaposan nézzük végig, a legkisebb feslést vagy szakadást is varrjuk vagy varrassuk meg vitorlakészítő mesterrel. Győződjünk meg arról, hogy van-e elegendő tartalék lattnink.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!