X-Yachts 40 – Negyven év tapasztalat

A vitorláspiac egyik legismertebb szereplője 1979-ben kezdte el a hajógyártást. A dán cég hamar az élvonalba került, rögtön az első hajójukból, az X–79-esből eladtak ötszázat. Nem ültek a babérjaikon, hamar jöttek az újabb modellek, mára pedig több mint ötezer hajó készült a dél-dániai Haderslevben található gyárban.

Az X-Yachts egyet jelent magas minőségű, kényelmes és gyors hajókkal. Ehhez komoly kínálat párosul, jelenleg 13 típust kínálnak. A márka Magyarországon is igen népszerű lett, az X-35-ösök külön hajóosztályban versenyeznek a Balatonon.
A 40. születésnapra stílusosan egy 40 (egészen pontosan 39,8 lábas) hajóval álltak elő. Az első darab nyárra várható, de már most nagy az érdeklődés a modell iránt. A X-Yachts esetében ez egy kisebb vitorlás, az XRange sorozat legnagyobbika ugyanis 65 lábas. A 12 méteres hajó remek méret lehet akár a Balatonon is, bár a tavi tőkesúllyal szerelt változat merülése még nem ismert. A normál változat 2,1 méter, ez még pont jó lehet.


A vázat a már jól ismert galvanizált acélszerkezet adja, ami szinte mindent kibír. Ehhez csatlakozik az árbóc és a tőkesúly, amelynél különösen nagy hangsúlyt fektettek az ütésállóságra.


A hajótestet a már jól bevált infúziós eljárással készítik, emiatt erősebb, tartósabb és könnyebb is lesz. Ezt meglehetősen gyorsan viszi majd a 47 négyzetméteres nagyvitorla és a 31–37 négyzetméteres génua, persze bő szélben ehhez még felhúzhatunk egy 130 négyzetméteres genakkert is. Nemcsak a vitorlázatot, de a teljes rigget is újratervezték az X-Yachts mérnökei, egy biztonságosabb és könnyeben használható rendszert alkotva.


Ha pedig motorral kell haladni, a legújabb Yanmar dízel 29 lóerős változata kellő lendületet ad a biztonságos hajózáshoz. Ráadásul meglepően halk, mert egy gumipadozatra helyezték és a motorteret is alaposan hangszigetelték. Aki kevésnek érezné az alapmotort, az rendelhet 40 lóerős változatot is, csakúgy, mint saildrive rendszert.


A technikai újdonságokon kívül a fedélzet és belső terek is látványosak. Az alapkivitelhez négy csörlő tartozik (kettő a kabinajtó mellett, kettő a kokpit hátsó részén, a kormányostól karnyújtásnyira), de érdemes továbbit kettőt is megrendelni a nagyobbik génua használatához.


A kabinbelsőt úgy tervezték, hogy a lehető legtöbb teret ki lehessen használni. Mindezek mellett a dizájn sem került háttérbe, a jellegzetes dán asztalosmunkák legszebb megoldásait láthatjuk. Alapból minden északi tölgyből készült, de opcionálisan más anyagok is lehetnek. Különösen sokat foglalkoztak a természetes fény adta lehetőségekkel, ezzel nemcsak világosabbá, de tágasabbá is téve a teret.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!