Már nem kellenek jégtörő hajók?

DSC_1818Ugyanazon a nyáron kelt át egy jacht az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati és északkeleti átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül.

A Northabout nevű jacht júniusban indult útnak a nagy-britanniai Bristolból és az óramutató járásával ellentétes irányban járta körül az Északi-sarkot. A hajó hétfőn hagyta el a kanadai Lancaster-szorost, sikerrel teljesítve a küldetését.

14322665_315720832116484_7376551657509361421_n

Az angol kalandor, David Hempleman-Adams által kezdeményezett és vezetett Polar Ocean Challenge elnevezésű projekt célja az volt, hogy ráirányítsa a figyelmet az északi-sarkvidéki tengeri jég fogyatkozására.

DSC_1723

Az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig Oroszország szibériai partvidéke mentén vezető északkeleti átjáró, valamint az Atlanti-óceánt és a Csendes-óceánt Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren át összekötő északnyugati átjáró az olvadó jégmezők miatt egyre nyitottabbá vált az elmúlt években a kereskedelmi hajózás előtt.

DSC_1734

„Az északi-sarkvidéki tengeri jég a második legkisebb kiterjedését érte el ezen a héten a műholdas mérések megkezdése óta” – nyilatkozták a projektben résztvevők a BBC-nek. Olyan kevés tengeri jég volt a Kanada északi sarkvidéki régióját alkotó szigeteknél, hogy a Northabout mindössze két hét alatt átkelt az északnyugati átjárón.

DSC_1818

A 15 méter hosszú Northabout most Grönland felé veszi az irányt, és várhatóan szerdán érkezik meg a sziget nyugati partvidékén fekvő Upernavikba. A jacht ezután dél felé indul, és várhatóan októberben érkezik meg Nagy-Britanniába.

Screen-Shot-2016-09-02-at-00.44.55

A kutatók szerint az északnyugati és északkeleti átjárón folyó kereskedelmi hajózás a régió hőmérsékletének emelkedése miatt növekedni fog a következő évtizedekben.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!